12 sept, 2011

Äntligen!
Idag så blev det tömkörning för min lilla donna! :D

Jobbade mellan 13-17 idag så kom me inte dit förän vid halv 7.. 
Då regnade de som tusan så var inte så peppad, men ja tänkte att de få fan regna hur mkt de vill, ja ska ut ändå!!
För tyckte hon hade fått vila no länge nu!

Men ja började pyssla på inne i stallet å fixade klart allt där å när ja va klar å skulle ta in alla hästarna så regnade det mkt mindre
Tack å lov!!

Så jag tog på henne gjorden å tränset å begav mig sen ut i regnet.

Hade först tänkt fara efter vägen å tömköra men det hade börja bli så mörkt så jag ångrade mig å gick in på ridbanan istället!
No för att de int va mkt bättre där.. var en massa vattenpölar överallt så de va ju inte så mysigt men de gick, Clara fick då plumsa igenom pölarna ändå eftersom det var för många för att hon skulle kunna undvika dom :P

Blev några varv runt paddocken i skritt och sen arbetade jag henne i trav på den stora volten, hon är ju hur duktigt som helst men hon vill gärna svänga in mer på en sida å jag är inte allt för snabb med tömmarna än så dom blev lite väl slapp däremellan, men de funkade ändå!

Bommarna låg fortfarande framme så jag for även över dom några svängar med henne, först i skritt då, å tur va väll det för hon stenvägra första gången, men ja fick iväg henne över dom ändå :)

Tog dom sen några gånger till i skritt å sen ökade jag till trav.
Hon var jätte duktigt när hon väl for över dom, fast inte riktigt så rakt som ja hade önskat, men de är mitt fel det..
Man är ju inte så jätte haj på att styra med tömmar än :P
Å sen äre inte så lätt att hinna med i traven å sen försöka styra samtidigt :P Men de gick då iaf!! :P

Hon blev ganska taggad efter att ja hade kört bommarna så då fortsatte jag en stund på volten så hon fick arbeta ordentligt!
Å det går bara bättre å bättre för oss med tömkörningen, det är nog bara jag som måste lära mig bättre, Clara hon går som en klocka bara man ger henne rätt signaler så att säga :)  
Men det går då framåt iaf :) 

Prövade förövrigt reflexbröstan idag, å tur va väll det för påväg hem från ridbanan så mötte vi en bil!
Clara vart ju lite stirrig då å ja va rädd hon skulle göra nå förhastat så ja skyndade mig att ta lös tömmarna å sen sätta fast en töm som en longerlina (hade på henne deltan så jag hade något att hålla i medans jag flyttade runt tömmarna när jag var på ridbanan), Kändes som jag hade lite mer kontroll då plus att hon kanske inte skulle tjorva in sig i någon töm om hon skulle skutta till eller så!

Hon/han som körde (tror det var eleonores mamma, men var svårt att se i mörkret) såg ju troligtvis att det var vi å var snäll å stod stilla medans jag höll på med att ta lös tömmar osv. 
Så när jag gjort det så gick ja fram en bit till en uppfart så vi komme av vägen, då passerade hon/han oss å Clara gjorde ingenting, utan bara stirrade på bilden som om hon aldrig sett den förr :P 

Lämnade då såklart en töm på vägen för kände mig inte ha tid att snurra ihop den och ta den med mig men gick direkt tillbaka efter bilden å då verkade det som Clara var värsta taggad att gå å kolla va de va, hon verka skit nyfiken på bilen då :P 

Sen gick vi tillbaka lugnt å stilla, träna lite ryggning osv å att hon inte skulle gå för nära mig.




Förövrigt så ska hon nog börja få hö även om dagarna så ska prata med Sofia om att ställa Clara å Kickan i vinterhagen så dom får mumsa på höö :)
Skulle bara ha haft tag i bättre hö, de vi har är tydligen inte så näringsrikt som Clara skulle ha behövt..
Hon har nämligen börjat falla ur endel.. :(
Men jag vet inte riktigt hur ja ska göra.. Tror nästan hon får klara sig med det vi har tills jag flyttar till Aspliden..
För har ingen som kan hjälpa mig hämta hö under veckan eftersom John jobbar å på helgen så jobbar jag..

Men kan ju höra med Sofia om dom också ska ha annat hö så kanske man kan samköpa, men då äre ju de när man ska hämta det..
Vill ju gärna hjälpa till å hämta det men ja vet inte om dom har möjlighet att göra det under veckan.. Men men, ska då höra mig för först! :P

Men men, nu blev det ett långt inlägg igen, men ja kan int rå för det, gillar att skriva ALLT typ :P hehe

Har tyvär inga nya bilder att bjuda på!
Så de fick bli en bild på när jag rider Clara från i sommar!
Typ enda gången någon (MONA) har tagit kort på oss :P 
Men det kommer väll kanske fler nån gång framöver! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0