29 okt, 2011

Ja lördagen var hur bra som helst, till största del måste ja säga!!

OBS, kan bli långt inlägg!! Bara så ni vet :P

Det började såhär.. Jag kom till stallet just innan kl 9 för sadelmakaren skulle komma då.
Så ja lät Clara stå kvar i spiltan som hon stod i tills hon kom (Den har dörrar bak till)

Sadelmakaren började med mig eftersom jag ville det, skulle ju rida 10.30 så för att ha lite tid till att göra iordning henne så fick jag börja :) 

Då när jag ställt upp henne och jag hälsat på henne (sadelmakaren alltså :P ) så frågar hon om Clara är skadad..
Jag som ba "Va? nä.. :S" Då sa hon att hon tyckte hon såg tjock ut i bakbenen å så tittar jag ner och då ser ja det ju..
Hon var svullen i båda bakbenen nertill, alltså inte hela benen, men inte varm, inte mer än vad hon är vanligtvis iaf!
Så ja bli som lite nojjig över det men tänkte att det var nog bara för att hon stått stilla i spilta hela natten efter ridpasser på fredagen så då lugna ja som ner mig igen.

Då fortsätter hon med det hon skulle och känner igenom Clara för att se om hon har ont någonstan, alltså typ en hel koll av kroppen, men speciellt kring sadelläget då.
Å det såg ju hur bra ut som helst :D
Hon hade inga spänningar eller så pga av sadeln jag använde på henne, tack å lov! Men däremot verkade hon ha lite träningsver i bakkärran från passet dagen innan, å det kan ja förstå, som hon kutade på :P 

Först började hon kolla Dressyrsadeln, hur den låg på henne osv....
Och den låg Heeeeelt perfekt! :D Hur lycklig är inte jag för det tror ni!? :P Det ända var att hon tyckte jag skulle korsa sadelgjordsstropparna så att inte sadelgjorden skulle skjutsa fram i framtiden när hon möjligvis får lite mer mage, så hon ordnade till det åt mig :) 
Å så ville hon att jag alltid skulle använda mig av gelpaden jag införskaffade tidigare eftersom dressyrsadeln är luftstoppad och just den sadeln har som två luftkuddar, en fram och en bak och skarven däremellan kan tydligen irritera hästen lite så gelpadden var jätte bra för det, plus att med luftstoppning så är dom ju lite hårdare också.

Sen så provade vi hoppsadeln jag fått låna av Eleonore, en gammal Stübben.
Vet ju att den är i behov av omstoppning plus att sätet är sprucket men den funkar ju ändå, använder den ju inte speciellt ofta just nu så :P 
Men den låg också helt perfekt på Clara :D
Gissa om jag blev ännu lyckligare då!?? :P 

Sadelmakaren tyckte till&med att ja skulle gå å köpa mig en trisslott :P hahah




Sen efter sadelprovningen så tog jag ut en på en lite prommis för att se om svullnaden skulle gå ner lite men kom sen på att ja hade inte så mkt tid till att göra det, men det blev iaf en kort prommis.

Gjorde i ordning henne och gick sen in i ridhuset för att värma upp lite lätt och hon var ju lite på tårna så travade igång henne direkt så hon skulle lugna ner sig och kunna skritta på i en behaglig skritt, fick tips om det under fredagen.

Berättade då för Ida (tränaren) att hon var lite tjock i bakbenen den dagen och hon tyckte ju att det lät konstigt, eftersom hon är ju ändå så pass ung också.. 
Så då blev jag ännu mer nojjig :S

Men vi körde då på lite ändå med träningen men den blev inte så lång, 15-20 min max skulle ja tro!
Båda två tyckte nog att det räckte för det blev ju lite hårt för henne dagen innan och hon är ju ändå så pass ung så.

Men under träningen så upprepade vi sakerna från fredagen och det gick hur mkt bättre som helst måste ja påstå!

Både jag å Clara var lugnare och kunde koncentrera oss bättre på uppgifterna och jag hade hunnit smälta och tänka efter vad jag gjorde för del dagen innan och det visade sig faktiskt hjälpa! :) 

Plus att jag hade bytt tyglar till ett par med stroppar på, då gled dom inte ur handen på mig iaf! :P 

För Clara har en tendens att gärna lägga vikten/balansen i min hand och när hon gör det så åker ju tyglarna ur handen på mig, iaf dom där tyglarna, för dom var tunna och utan stroppar..

Då när jag hade bytt så gick det mkt bättre, jag kunde hålla samma längd på tyglarna bättre plus att vi kunde arbeta bättre på att hon skulle hålla balansen själv och inte lägga allt på mig.

Så jag var jätte nöjd efter passet kan ja lova!! :D Allt Kändes hur bra som helst, förutom Claras bakben då..









Fler bilder finns på min Dayviews!!

Sen så blev det att fara å hämta transporten i Aspliden och sen till Malå för att lasta på Clara å sen tillbaka till Aspliden för att he ut henne i hagen så hon skulle få röra på sig ännu mer!
För svullnade hade inte blive så mkt bättre, möjligtvis lite.. men ja är så dålig på att se skillnaden sådär, isf måste ja ta kort å jämnföra typ :P 

Så sen på kvällen när vi tog in dom så fick hon stallbandage att ha på sig över natten och dagen efter så såg det faktiskt bra ut! Då var det typ borta :)

Men då ikväll så hade hon lite smågallor längst ner på båda bak.. Men dom var inte varm eller hård, tack å lov!!
Men ja frågade då Julia om jag kunde låna hennes backontrack snabb bandage att ha på henne över natten.
Så just nu har hon det sig.. 

I morgon får jag väll se hur det ser ut.. Men vi ska iaf ut på en prommis på hårt underlag iaf, det kanske underlättar så det försvinner!!!

Men min teori på varför hon blev så svullen är nog del för att hon stod så stilla så pass länge, plus det hårda passet på fredagen på så pass mjukt underlag som hon absolut inte är van!
Vi har ju typ bara varit ute och ridit i sommar och det är ju något hårdare underlag än vad det är i ett ridhus och våra ridpass har absolut inte varit så hårda tidigare.

Så det blev väll lite som en shock för hennes leder å senor det där!! Men men, få bara hoppas det inte är något som kommer att bestå i framtiden iaf!! 

Men ska försöka vara ner till Malå oftare så vi får träna på mer varierat underlag iaf, det skadar ju aldrig!!
Fast man är ju inte världens rikaste människa så ja har ju inte råd att låna transporten allt för ofta heller..
Isf måste ja no byta jobb..

Man skulle ha haft sig en egen.. Gud vad det skulle underlätta iaf!!!

Men men.. nog om det... Tiden får utvisa vad som händer :) 



Nu är då förresten Claras Boxskylt uppsatt :D





Tack Julia/Stallpojken Ante för det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0