12 okt, 2011

Idag blev det vilodag igen eftersom det är onsdag å det betyder att det är Ridlektion för mig :) 

Jobbade även till halv 5 så var inte hemma förän ca 17.10, då blev det till att göra sig nå mat å byta om för att sen fara till Aspis å hämta hjälm + handskar å sen bege sig till Malå för ridlektion 18.30.

På lektionen fick jag rida Caramell, å denna gång blev det inget sken för oss iaf :P De va då tur det, för annars hade ja no hoppat av å gett upp :P 
Men idag var hon hur härlig som helst att rida, hon var lugn och lyssnade på mina signaler å gjorde de hon skulle göra! :D

Övningen vi körde var att Jannike hade lagt upp 4 bommar (tro ja) på sockerbitar, men på lägsta sättet så att säga, med mellanrum som typ galoppbommar.
Då skulle vi köra att vi först skulle skritta över med 3 steg i mellan, sen på andra långsidan köra skänkelvikning, sen trav över bommarna med 2 steg i mellan och sen sist galopp över bommarna.

Det var ju faktisk bra för man fick ju tänka sig för och inte bromsa eller gasa för mkt för att det skulle bli bra :) Kanske skulle ha prova det där med Clara nån gång då ja ha tillgång till en bana :)


Efter lektionen for ja till Aspliden för att mocka å mysa med min donna, plus att det blev lite annan träning, som t.ex. att röra hennes öron utan att försöka komma undan.
Började först med att bara hålla runt örat tills hon höll huvudet stilla åså berömma, sen när det gick bra började jag röra tummen lite, det tog lite längre tid innan hon accepterade att jag gjorde så, men tillslut stod hon då stilla med huvudet men hon digga de inte riktigt ännu!

Men ska träna på det så det inte ska vara något problem att hålla på med öronen :)
Nog för att det inte är ett speciellt stor problem för hon accepterar ju när man håller på där annars, typ när man borstar och ska ta av/på grimma och träns. 
Men just det där att man ska stryka och ta bort lite smust tycker hon INTE om.. 

Sen tränade vi på att hon skulle stå kvar i sin box även fast dörren var öppen, å de gick då galant!
Hon prova int ens gå ut en gång även fast ja va längst bort från henne :D

Fick väll säga till henne lite när hon stack ut huvudet lite för mkt, men det var typ 1 eller 2 ggr ja gjorde det.

Hon verkar då trivas så bra där så det blev då inte en dålig flytt iaf ;)



Har då förresten funderat på att ta dit en Equiterapeut för att kolla igen Clara å se om hon har någon låsninge lr så.
För Julia frågade mig när vi var ute och red i lördags om hon alltid håller svansen åt vänster, just då kunde ja inte komma på om hon gör det, tänkte då att hon alltid brukar vida den åt höger men tänkte fel just då, utan hon håller mest upp den åt vänster när hon lyfter svansen.
Då sa hon att de kunde vara nå Equiterapeut sak.
Så satte mig och läste lite på internet om det och det kunde ju betyda att hon var oliksidig osv, även en låsning kunde det bero på, eller så gör hon bara så!

Men har tänkt på det lite extra efter det och då har jag kommit på att hon gärna går och håller huvudet och halsen böjd åt vänster också, men hon går oftast åt höger då hon gör så.
Och när jag ska rida lätt i traven och sätter ner mig ner när vänster framben är i backen så känns det lite ostadig/vingligt i sadeln, men int när jag sitter ner på andra benet.. 
Men det kan lika väl vara jag som gör så att det blir så, för har mkt lättare för att sätta mig ner på höger ben av nån anledning, det spelar ingen roll vilken häst jag rider på :P

Men men, iaf, skickade iväg ett mail till Anna Dahlberg som är utbildat Equiterapeut och håller på med ganska mkt, hon håller även kurser i t.ex. hästmassage osv.
Hon verkar duktig så ska se vad hon svarar sen :)  Vill ni besöka hennes sida så heter den http://www.stallmassage.se.


I morgon så ska jag däremot rida igen för att känna hur hon blev med skor på :D Längtar så efter att få prova henne nu!! 
Så vette tusan om ja ha tid att sova i morgon ;) hehe

Har tyvär ingen vettig bild att bjuda på idag förutom min stall outfit från igår :P 
Hittade nämligen en väst som jag köpte typ förra året nån gång men aldrig har använt däremot! 
Den är väl inte super snygg, iaf inte i formen :P Men färgen är skit fin på den :D
det skulle ju inte skada om den var lite mer figur sydd, man ser ju se rund ut om magen med den på :P haha

Plus att man ser ju inte riktigt klok ut annars på bilden heller, HAHA xP


Kommentarer
Postat av: Mona

ÄÄÄÄÄLSKA västen :D

2011-10-13 @ 22:08:35
URL: http://turossi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0