Dag 7 - Min bakgrund

Ja, jag tänkte då berätta om min hästbakgrund eftersom detta är en hästblogg :P

Jag började som sagt på ridskolan i Norsjö där jag red några år tills mor å far tyckte det blev för dyrt att ha oss där (ja å min syster)

Där fick ja lära mig grunderna som på nå vis satt i tills jag började om med att rida på riktigt igen!

Blev sugen efter att ha fått rida på några hästar som sto här i Björksele under en sommar att börja rida igen på riktigt..
SÅ jag ringde till ridskolan i Malå å bad om att få börja rida där, å de fick ja! :D
Sen så blev det även att jag red på några medryttarhästar för att få rida mer än en gång i veckan så här kommer historien om det!




Moa, som jag skrev om i presentationen av mig, ringde en dag och undrade om jag ville följa henne och provrida hos Marie Sahlman i Tannträsk (Tannegård) för att bli medryttare där, å såklart så tackade jag JA att ja ville följa med!
Blev även sugen på att bli det själv så ja bad Moa fråga henne om det fanns plats för en till, å de fanns det!!

Så vi for dit och då fick jag rida en häst vid namn Zorro, en varmblodstravare som vara svart (eller kanske mörk mörk brun, men han såg då väldigt svart ut!!) å Moa red en häst vid namn Ofeigur, en islandshäst, å en rätt så stor en också!

Efter det så började jag rida där ca 2-3 ggr i veckan på Zorro, men han var ju inte precis i sina bästa dagar och skulle ta de rätt lugnt å ja ville ju rida på lite mer än så, så få fick jag börja rida ett kallblodstravar sto vid namn Tindra.
Bilden är lånad från tannegård's blogg!!
Bilden kommer från dom nuvarande ägarna av henne :)



Tindra är en lite dam, en d-ponny i storlek skulle ja gissa på, hon var inte alls stor må ja säga :P Tror hon va 10 år då om ja inte minns fel :P
Hon var en väldigt snäll å go häst, men pga tidigare erfarenheter gillade hon inte riktigt att vara själv, eller överhuvetage i stallet..
Men det gick bra så länge man stod nära henne, som när man höll på att pyssla om henne :) 
Men direkt man gick iväg typ mer än 1,5 m ifrån henne så började hon trippa omkring å kunde börja resa sig..
Så man fick va snabb när man skulle hämta sadel å träns osv.. 
Det var ju lite jobbigt, men det gick som aldrig överstyr, man va bara rädd hon skulle skalla lampan i taket å he sönder den, men de gjort hon då inte, tack å lov!! :D

Ute var hon rätt så pigg å ganska tittig, men hon var rätt osäker på sig själv då, men det blev bättre med tiden :)

Men efter ca 6 månader hos Marie bestämde jag mig för att inte fortsätta där eftersom det var så pass långt dit för mig att köra fler ggr i veckan.. Vilket var jätte synd, trivdes jätte bra där!!
Det belv väll ca 12 mil tur å retur för mig att vara dit, plus att det tog ju lite tid att vara där så man hade inte mkt tid till annat över då man kom hem!

Sökte då en annan medryttarhäst att rida genom blocket.
Fick då svar från några i Ytterberg utanför Malå.
Där fick jag börja rida Kallblodstravar stoet Kallina född -04, ett sto till såklart ;) 
Men däremot en stort kallblod!! Hon är typ gigantisk, lång hals å kropp :P å ca 165 i manken, om int mer!!
Blev även så att jag körde en shettis hingst vid namn Bamse ibland också, världens cooolaste shettis alltså!! haha :P 
Kallina i hagen :)




Kallina å jag utvecklades endel tillsamman tycker jag...
Till en början vågade jag inte riktigt göra så mkt med henne eftersom jag inte kände henne plus att hon var ju lite fjantig ibland för småsaker :P 
Men det gick över rätt fort för mig när jag väl förstod mig på henne och lärde känna henne bättre!

Hon är ju ett lite sursto mot andra hästar, men hur go som helst annars!
Som sagt i början gjorde vi inte så mkt i arbetsväg, mest bara lära känna varandra period!
Men sen började arbetet med henne, jag började med att få henne i form och känna att hon lyssnade på mig å inte bara stack iväg om hon hade vela det!
Inte för att hon gjorde de nångång, men de va no inte så långt bort ibland :P 

Mot slutet så kunde hon då till en början av galoppskänkel å hon drog inte iväg alls om man gav henne långa tyglar, galopperade å travade på långa tyglar utan problem med henne! De va hur härligt som helst må ja säga!! :D

Vi to även några barbacka turer i skogen me lite härlig galopp, hur skönt som helst! Men Efter galoppen blev det att fort sakta av till skritt eftersom hennes trav var huuuur skumpig som helst!
Dels för att hon hade ett snett kors å hon va ju rätt stor, lr kanske ska säga att hon ÄR rätt stor :P
vi tog även många vanliga skogsturer också, hehe, vi utforskade skogen runt ytterberg rätt bra, tur man har ganska bra lokalsinne så ja irrade då inte bort oss utan kom ut där ja hade förväntat mig :P 

Men hon gick dit jag styrde henne, oftast iaf, förutom en gång då vi skulle över en liten ränna med vatten, då stenvägrade hon gå över.. Tills min kära vovve Aquila tydligen blev less på att vänta och for före oss å då gick hon över direkt :P haha

Men efter ca 1 år hos dom så blev det så att jag slutade där pga att jag helt enkelt inte hade tiden som behövdes för att vara där.. 
Det tog nämligen typ ca 1 h bara att mocka åt dom söta donnorna som sto där (SörFaxa med fölet Tosca å så Kallina... Bamse å Esset som också sto där behövde ja inte mocka åt), riktiga sölgrisar de där kan ja lova!!!

Sen med att pyssla om Kallina å rida å med resetiden framåtillbaka blev det va mellan 3-5 h man fick skänka till att vara där..
Å den tiden hade jag inte då när jag gick skola och skulle försöka vara duktig å faktiskt göra uppgifterna vi fick å sen försöka jobba så mkt man hann med och fick!

Sökte sen efter någon månad utan någon häst att rida så blev ja tvungen att leta reda på ännu en ny medryttarhäst!
Gjorde som den gången jag hittade Kallina, ja la ut en annons på blocket om medryttarhäst.

Fick svar rätt fort, å denna gång var det Eleonore (Lola) som svarade och då fick jag börja rida LillRöa
Också ett kallblods sto xP Gammal travare de också :P
(Dom gillar som mig tror jag ;P haha)

LillRöa i vintras :)



Å LillRöa red jag fram till de att jag köpte Clara (eller blev lite tidigare jag slutade rida henne eftersom hon blev halt :( )
Hon är en härlig häst att rida med lite krut i sig, men inte alla gånger ;) 
Men hon ville inte riktigt ha med sig bakbenen.. men de berodde nog på att hon började ha lite ont i där..
tror det är någon sorts inflammation som sedan börja bilda brosk eller något.. Vet inte riktigt vad det är hon har :(
Det var då svårt att se att hon hade ont, hon visade de inte på nå vis iaf.. 
De man märkte va väll att bakbenen inte riktigt vill hänga med hela tiden..

Men jag fick då några månader på den donnan också, å de va hur härligt som helst!! Även fast det var mörkt å kallt så tog vi oss ut, bara på me pannlampan å reflexerna så var vi redo! :D

Ja de va ju som endel av min hästbakgrund om någon var nyfiken!
En eloge till den som orkade läsa allt! haha, är rätt duktig ibland på att skriva för mkt :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0