7 sept, 2011

Usch, idag gick det inte bra på ridlektionen må ja säga!!
Red en häst som heter Caramell och har ridit henne många gånger förrut och det har gått jätte bra annars, no ha vi haft lite problem med galoppen men det är mest mitt fel eftersom jag har en tendens att spänna benen lite väl när det börja gå för fort å då ökar hon bara mer..

Men idag vet ja inte alls vad det var.. 
Lektionen innan såg hon som lugn å fin ut så ja tänkte att de kanske skulle gå bra idag ändå!

Men icke sa Nicke.. 

Hon var pigg från början, men mer pigg än vanligt tyckte jag.. 
Det gick bra när vi red fram, hon sprang då inte iväg med mig men sen när vi skulle börja med övningarna så gick det käpprätt åt h-vetet..

Jag gjorde galoppskänkeln liiite lätt, hann knapp röra foten så fattade hon galopp, men det var som hon hoppade in i galoppen å sen gjort hon backut å efter de drog hon iväg kan ja lova!!
Hon kute å kute å ja fick typ int stopp på hon, ja visste inte riktigt hur ja skulle göra för hon lyssnade inte alls på bromsen.. 
Man vill ju inte sitta å tokdra heller för hon lyssnade ändå inte..

Ja slappnade även av i benen men de funkade inte heller.. men tillslut så fick ja som stopp på henne.. 
Då for ja ut på fyrkantspåre igen, började trava å så fatta hon galopp igen, av sig själv.. Jag gjorde inte nå för att hon skulle fatta den..
Då började ju hela resan om igen.. 

Å den här gången va ja rädd de skulle gå åt fanders helt klart!! Vi va rätt många i gruppen idag å på nå vis så lyckades typ alla va i det nedre hörnet å ja hade typ ingenstans att ta vägen med en skenande häst men på nå vis lyckade jag ta innern och vända tillbaka mot andra sidan utan att krocka eller sladda om kull med henne..

Då på andra sidan fick ja ner henne till trav igen och sen skritt..

Då fick ridläraren sitta upp å känna på henne å se om de va nå fel.. hon höll ju på lite så me henne också men hon är ju 10000000 ggr bättre än jag så de gick ju fint för henne innan ja fick ta över igen..
Efter det så körde ja bara övergångar mellan skritt å trav å försöka få henne att inte dra iväg igen, för hon hade en tendens att dra iväg direkt efter man tog upp henne i trav..

Men innan lektionen var slut så lyckades ja då lugna ner henne så att det gick att trava utan att hon drog iväg med mig.. Men hon hann göra några rejs igen, men inte lika farliga som dom två första!!

Fast ja vet inte riktigt vad som var felet... men ja tro mkt var att ja var nog för stel helt igenom..
Stel i höfterna, stel i armarna å händerna så jag blev alldelens för hård :S 

Å så va man ju även lite spänd å nervös pga att det var så mkt nytt folk i gruppen å några som såg på å då känns det som pressen ökar å ja bli bara ännu mer rädd att göra fel..

Å speciellt nu när man har Clara, då känns det som att man vill visa sig duktig inför alla så dom inte ska se ner på en mer än va dom redan gör pga att ja skaffade mig en unghäst.. 

No för att det kanske var lite väl vågat av mig att ta en unghäst men jag ångrar det verkligen inte!!
Clara är ju så pass lugnt å snäll å gör allt va hon kan, men vi lär oss tillsammans!!
Jag har inte all den kunskapen som behövs men jag försöker ju lära mig allt vad ja kan.. ja försöker suga åt mig ALLT!!
Men det är inte så lätt när det känns som att typ ALLA ser ner på en..
Å de är inte så lätt när man försöker fråga efter hjälp å råd å så få man typ värsta blicken som att "kan du int de där så ska du int ha häst"
Det kanske inte är så men det är så ja uppfattar det ofta..
Men självförtroendet är väll i botten just nu så de är väll därför man uppfattar det så...

Så då skiter man i att fråga istället å försöker komma på en lösning själv eller kollar runt på internet (Tacka gudarna för internet!!) för där finns det mkt, men det är ju lite svårt att läsa sig till allt, är ju lite lättare om man får se de också..

Missförstå mig inte, nog frågar jag folk ändå, men kanske inte allt jag skulle vilja...

Ajja, nog om de där.. De blev ett deppinlägg nu...
Men ja känner bara att ja måste få ur me de på nå vis
Kanske ska tillägga att det är SKIT väder också, de gjorde ju inte dagen nå bättre må ja säga!!

För ja hade ju tänkt tömköra Clara idag men de spöregna så de blev inte av.. 
Sånna dagar som denna önskar jag att det var vinter å det snöade istället! Då är det ju inga problem att va ute å rida lr va man nu ska göra, man bli ju iaf inte så blöt, snön faller ju som bara av en så :P


Men men, till nå gladare då!!

Min chef ringde idag när jag stog i spiltan med Clara å kratsade hennes hovar å då erbjöd hon mig jobb från den 26 september!!
En tjänst på minst 75%, kan bli mer också! :D :D :D 

Så nåååånting bra hände då idag iaf!!

Ni ska få bilderna och ridpasset som ja lova i morgon istället, för ja orkar helt enkelt inte nu.. 
ska hoppa in i duschen å sen lägga mig under täcket å deppa å sen hoppas på att det går bättre nästa lektion..



Kommentarer
Postat av: Mona

men nu ska du FAN inte tänka så där!! Ja tog för fan ett varmblod å hadd ride i.. få se.. 1 månad!! Men ja lärde mej helvittis mkt å så länge man säger åt folk, nej ja kan inte de här å de ä därför ja frågar om hjälp, så kan dem int se ner på dej!



Du ska inte behöva känna värsta pressen över å va världsbäst bara för att du ha häst! Ja köpte Rossi av samma anledning som du köpt Clara, för att utvecklas å lära sej mer saker å man blir ALDRIG fullärd! Så de man få lära sej att göra är att sålla bort sånt man inte tycker funka på sin häst å använda saker som funkar kalas!



Gaska upp dej! Du vet att ja tycker att du ha lyckats superbra me Clara! De va storskillnad! :)



Skickar en stor kram vännen!

2011-09-08 @ 11:36:03
URL: http://turossi.blogg.se/
Postat av: Mona

ja alltså jag skulle ju inte ha skaffat en unghäst som första häst men de ä ju ditt val å he ha ingen annan ve å göra. Sen att du hitta världens coolaste treåring som du få göra typ allt me va väll dock jätteskönt å roligt, för hon ha ju utvecklas otroligt bara sen i vår! :D Men du ska int lyssna på sånt där bullshit! å va ja önsk att ja kund dela av mej lite av min "obryddhet" , för ju mindre du bryr dej om va folk tyck desto mindre roligt blinä för folk å snacka nå skit!



Men igår va väll FAN förståeligt! Kund ha vare jag även å ja hadd då åkt i backen xP haha! du få int se ner på dej själv så där för ett snedsteg, ja vet att man ibland bara bli depp men tänk då på allt bra du gjort å försök hellre se de som en utmaning att få den känslan igen :)



Jo ja vet hur de är, men som sagt att lyssna int på skitsnack för he ta bara energi av dej som du hellre kunn lägg på att träna clara! :)

2011-09-08 @ 15:09:22
URL: http://turossi.blogg.se/
Postat av: Mona

Ja men du se där! du ha ju en bra förklaring till varför du valde henne å se så bra de ha gått! :)

Haha, jårdu ja tro inte de ä många unga hästar som inte få nå tuppjuck nångång :P hahaha!



ja de ä ju en fin gräns mellan att va helt obrydd å att kunna sålla bort skit, men de ä bra att du jobbar på de :D



Hahahahaha, ja men ooooja! Din superäckliga balans! haha! :P Men vet du, direkt man bli arg på sej själv då Caramell gör nå se bli hästen ännu mer galen, man måste försöka tänka "vad ä problemet å hur kan ja lösa de".. skitsvårt dock om hon skena men faktiskt så ha de vare så då ja ha ride hon :P haha!



klart ja ska hjälpa dej å komma ihåg vart energin ska gå ;D hihi

2011-09-08 @ 22:01:34
URL: http://turossi.blogg.se/
Postat av: Karin Stare

Bry dig inte om vad folk säger. Det finns så många besserwissermänniskor bland hästfolk och ofta kan de långt ifrån så mkt som de tror.

Vi är jättenöjda med att just du köpte Clara. För när det gäller att utveckla häst hänger det mer på viljan och den dagliga samvaron med hästen samt sunt förnuft än superkunskap. När hon sen ska utvecklas vidare så ta hjälp av rätt personer som du litar på och håll dig till dem. Vi har turen att ha några såna personer runt om oss och har med hjälp av dem kunnat utveckla våra hästar.

Fortsatt lycka till med Clara !

2011-09-08 @ 22:32:07
URL: http://www.varahastar.se
Postat av: Marie

svar till Karin: Jag försöker men ibland är det inte så lätt.

Tack så mycket, det känns så bra att ni tycker så! Är så nöjd över Clara å är glad jag tog chansen å köpte henne!



Ja de har du ju helt rätt i! Ska börja med lite dressyrkurser nu som dom ska ha på ridskolan i Malå, det är för Ida Hellström (http://www.stallsorasele.se/) å dom säger att hon är duktig så få hoppas det är något för oss iaf!



Tack så mycket!! Måste snart komma å hälsa på er känner jag! :)

2011-09-08 @ 23:00:18
URL: http://clarabelelhabiba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0